Image
Luchtfoto van Utrecht en de domtoren

Wat kan beter in de Utrechtse daklozenopvang?

Deel van de bezoekers is tevreden 

Vijftien personen noemden alleen positieve punten over de Utrechtse daklozenopvang. Zij waren tevreden en konden geen verbeterpunten opnoemen.  

"Geen Negatieve dingen. Goed geregeld, goed gekookt, er wordt rekening gehouden met emotionele gesteldheid en mentale problemen"

"Is ontzettend goed geregeld! Zeker als je binding hebt"

"Geen verbeterpunten, het is beter dan verwacht"

Zestig personen gaven verbeterpunten voor de Utrechtse daklozenopvang, deze gaan onder andere over: 

Toegang van opvang 

Elf bezoekers hebben opmerkingen gegeven over de toegang van de opvang. Zo wensen ze ruimere openingstijden en dat ze later kunnen opstaan. 

"Opvang dag en nacht openen, wil graag kunnen uitslapen. Moet er nu om acht uur uit"

Begeleiding/hulpverlening 

Tien personen hebben een verbeterpunt over de begeleiding/hulpverlening. Ze zouden meer persoonlijke aandacht fijn vinden. Daarnaast geven vier personen aan dat ze graag dagopvang en begeleiders op dezelfde plek hebben als waar ze slapen. 

"Hulpverlening meer oog voor daklozen. Het is een formulieren mal geworden. Als de kruisjes niet de juiste kant op staan val je buiten de boot"

"Meer aandacht. Je echt zien en horen. Flexibel zijn in situaties, niet zo streng"

Aantal personen op kamer/zaal 

Tien personen geven een opmerking over het aantal personen op de kamer of slaapzaal. Ze vinden het een goede verbetering als iedereen zijn eigen kamer heeft en er geen slaapzalen meer zijn. Daarnaast geven drie personen aan dat ze het te druk vinden in de opvang en dat er extra plekken nodig zijn. 

"Meer zelfstandige eigen kamers. Nu zijn er conflictsituaties op de slaapzaal en zijn er continu mensen om je heen"

Maaltijden 

Zeven deelnemers hebben een verbeterpunt over de maaltijden. Een aantal personen geven aan dat ze graag gevarieerder eten. 

Inventaris en hygiëne 

Zes personen hebben een opmerking over de inventaris en hygiëne. Deze gaan bijvoorbeeld over douches of hygiëne van sanitair. 

"Douches zijn niet oké"

"Ik slaap nu op een zaal, daardoor zijn er veel geluiden en slaap ik slecht. Ik zou graag fijnere matrassen willen"

Gedrag andere bezoekers 

Vijf deelnemers hebben een verbeterpunt over het gedrag van andere bezoekers. Zo zien ze bijvoorbeeld graag dat gebruikers of mensen met meerdere problemen apart slapen.  

"Er zijn wel 50 verschillende problemen. Sommige mensen hebben verslaving, mentale problemen, ziek, slaapproblemen, stoppen met gezondheidszorg et cetera. Maar iedereen krijgt dezelfde zorg, ongeacht hun situatie. Het mixen van al deze mensen is een grote uitdaging voor het personeel hier. Mensen met slaapproblemen maken anderen wakker. Soms zelfs gevaarlijk, agressieve mensen. Maar ik ben wel heel dankbaar voor deze service, voor zoveel aspecten"

Activiteiten 

Vijf personen hebben opmerkingen over het doen van activiteiten overdag. Ze willen bijvoorbeeld graag dagbesteding doen of activiteiten in de opvang.  

"Meer activiteiten om samen te kunnen doen. Bijvoorbeeld gamen echt op de locatie. Social buddies die langskomen"

Organisatie 

Vier geïnterviewden hebben opmerkingen over de organisatie, bijvoorbeeld over de duidelijkheid van regels en samen afspraken maken. 

"Regels worden plotseling gewijzigd, bijvoorbeeld drank opbergen, of tijdstip dat je op de slaapzaal moet zijn. Liever regels handhaven of regels samen met bezoekers opstellen"