Image
Factsheet UU

Negatieve impact coronapandemie op de ontwikkeling van Utrechtse jonge kinderen

Uit onderzoek van Universiteit Utrecht, in opdracht van Gemeente Utrecht, blijkt dat de coronapandemie een negatieve invloed heeft gehad op de ontwikkeling van jonge kinderen in Utrecht. Het onderzoek, gepresenteerd in de factsheet Covid-19 en de ontwikkeling van jonge kinderen in Utrecht, toont dat de sociaal-emotionele ontwikkeling van baby’s vertraagd is en dat peuters een kleinere woordenschat hebben opgebouwd dan voor corona.

Belangrijkste bevindingen

•    Taalontwikkeling: Na de pandemie is de gemiddelde woordenschat van peuters kleiner dan voorheen. Meer voorleestijd hangt samen met een grotere woordenschat. Het is belangrijk om regelmatig de tijd te nemen om voor te lezen.
•    Sociaal-emotionele ontwikkeling: Baby’s vertoonden een tragere sociaal-emotionele ontwikkeling na de pandemie. Het beperken van schermtijd houdt verband met minder sociaal-emotionele problemen bij kinderen. Het advies is om de schermtijd van jonge kinderen te beperken.

Lees hier de Facsheet Covid Utrecht

Taalstimulering en inzet sociaalemotionele ontwikkeling van jonge kinderen in Utrecht

De eerste 1000 dagen van kinderen zijn cruciaal. We werken in Utrecht al hard aan de sociaalemotionele ontwikkeling en taalontwikkeling van jonge kinderen. Er zijn bijvoorbeeld veel verschillende vormen van ouder-kindgroepen voor ouders van jonge kinderen.

Benieuwd naar het aanbod?
Kijk op: Cursussen en activiteiten - Jeugdgezondheidszorg Utrecht.
In samenwerking met Taal Doet Meer is er ook een speciaal aanbod voor taalontwikkeling voor jonge kinderen: Taalplezier van 0 tot 4 – Taal Doet Meer
 

 

Publicatiedatum: 13-12-2024