Methode
Het YOUth Got Talent onderzoek
Het YOUth Got Talent onderzoek is een longitudinale studie naar het welzijn van Utrechtse mbo- studenten. Dit onderzoek is uitgevoerd door de Universiteit Utrecht in nauwe samenwerking met de Gemeente Utrecht en verschillende Utrechtse mbo-scholen. De eerste meting vond plaats in 2019 onder ruim 1200 eerstejaars studenten bij het Grafisch Lyceum Utrecht, Nimeto Utrecht en ROC Midden Nederland. Voor de vierde meting hebben ook studenten van MBO Utrecht deelgenomen. In totaal is er op vier momenten een vragenlijst afgenomen onder studenten van deze mbo’s, waarbij de meeste recente meting plaatsvond tussen najaar 2021 en begin 2022. Voor deze factsheet hebben we gegevens gebruikt van de eerste meting in najaar 2019. De vragenlijsten zijn afgenomen door medewerkers van de Universiteit Utrecht en omvat onderwerpen zoals mentale gezondheid, toekomstperspectieven en sociale relaties. Een deel van de vragen komen overeen met de vragen die zijn gebruikt in het HBSC-onderzoek.
Meten van geldzorgen
Om inzicht te krijgen in de geldzorgen van mbo-studenten, zijn vijf stellingen over dit thema opgenomen in de vragenlijst. Deze vijf stellingen zijn afkomstig uit een langere vragenlijst over geldzorgen (zie Tabel 1). Studenten werd gevraagd om van elke stelling aan te geven in hoeverre ze het er mee eens waren. De studenten hadden hierbij de keuze uit vijf antwoordcategorieën: (1) Helemaal mee oneens; (2) Mee oneens; (3) Niet eens, niet oneens; (4) Mee eens; (5) Helemaal mee eens. Studenten die het vaker eens waren met de stellingen, hadden meer geldzorgen. Het gemiddelde van de scores op deze stellingen vormt een globale maat van geldzorgen. Dit gemiddelde lag voor elke student tussen 1 en de 5. Vervolgens hebben we de studenten in twee categorieën verdeeld. Studenten die een gemiddelde score van hoger dan 3 hadden, werden aangemerkt als studenten met geldzorgen. In totaal rapporteerde 18% van de studenten geldzorgen. Opvallend is dat relatief veel studenten zich vooral bezighouden met hun kosten in het nu en zich niet bezighouden met toekomstige geldzaken. Vergeleken met de andere items vragen studenten zich ook vaker af of ze wel genoeg geld hebben en maken ze zich zorgen over geld. Uit de analyses bleek dat de items samen een consistente schaal vormen (α = .81).
Tabel 1 | Overzicht van de stellingen waarmee geldzorgen gemeten zijn
Analyses
Voor deze factsheet hebben we chi-kwadraattoetsen en binaire logistische regressieanalyses uitgevoerd om te onderzoeken of er een verschil is tussen studenten zonder geldzorgen en de studenten met geldzorgen. Beide analysetechnieken zijn uitgevoerd in SPSS.
Kanttekeningen
De beschikbare data stellen ons in staat om de samenhang tussen geldzorgen en verschillende leefgebieden te bestuderen. We konden de richting van de verbanden niet bestuderen. Dit betekent dat de samenhang tussen geldzorgen en bijvoorbeeld gevoelens van controle over het leven bidirectioneel kan zijn. Geldzorgen kunnen leiden tot relatief beperkte gevoelens van controle over het leven, terwijl relatief beperkte gevoelens van controle over het leven eveneens kunnen resulteren in geldzorgen. Het is aannemelijk dat er bij verschillende gevonden samenhangen, sprake is van dergelijke bidirectionele verbanden.
Verder is het denkbaar dat verschillende factoren ook invloed op elkaar hebben. Zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat mentale gezondheid gerelateerd is aan andere uitkomsten in deze factsheet. Bijvoorbeeld, geldzorgen leiden tot een slechtere mentale gezondheid, wat vervolgens weer leidt tot minder positieve sociale relaties, een minder positieve toekomstverwachting en meer druk door schoolwerk.